Panserjager NM116 - historie og kamuflasje

Artikkelindeks

Panserjager NM116

 

 

Utvikling

Tidlig i 1943 begynte Cadillac GMC utviklingen av en prototype som ble kalt T24. T24 var utstyrt med to Cadillac V8 motorer på 110hk, og en Hydra-matic gearkasse. Bevæpning var en lett 75mm kanon som originalt var utviklet for bruk i B-25 Mitchell bombefly. Kanonen var både kort i løpslengde og med liten utgangshastighet, men det ble ikke sett på som noe handikap, da en lett stridsvogn av denne typen ikke var ment for strid av typen stridsvogn mot stridsvogn. 75mm kanonen brukte også samme ammunisjon som 75mm utgaven av M4 Sherman.

To prototyper ble levert til testing i oktober 1943, og viste seg å være så vellykket at Ordonance Department bestilte 1.000 stk med engang. Dette ble senere øket til 5.000 stk hvor Cadillac og Massey-Harris delte på produksjonen i mars 1944. De to fabrikkene produserte til sammen 4.415 vogner inkludert selvdrevet artilleri-utgave innen utgangen av juni 1945.

Levering av M-24 Chaffee, som den ble kalt etter grunnleggeren av Armored Corp. general Adna Chaffee begynte i april 1944. M-24 ble tildelt avdelinger i Europa i desember 1944, og fikk sin ilddåp under kampene i Ardennes.

Den ble fort populær blant mannskapene som brukte den, til tross for at den var tynt pansret. Pansringen var for det meste på 25mm med maks 37mm i tårnfronten.

M-24 varianter

Følgende varianter ble bygget på M-24 chassis:

-M-19 Gun Motor Carriage: luftvernsutgave med to 40mm kanoner. Tårnet ble montert bak på vognen slik at motoren ble midtmontert. 285 stk produsert.

-M-41 Howitzer Motor Carriage: lik M-19 i utførelse, men med en 155mm kanon og en manuell rekyl-spade. Uoffisielt kalt «Gorilla». 60 stk produsert.

-M-37 Howitzer Motor Carriage: Produsert for å utfylle eller erstatte M-7 HMC. Lik M-7 i utførelse med 105mm M4 kanon. 316 stk produsert.

Det ble også laget en del andre utgaver som kun ble produsert som prototyper og aldri kom lengre en til prøvestatus.

M-24 i kamp

M-24 Chaffee har blitt brukt i kamp b.la. av:

-Frankrike i Vietnam. Hvor kanskje det mest berømte bruken var når franskmennene i 1953 fløy inn 10 stk til Dien Bien Phu for støtte av det franske brohode der. De eneste flyene som var tilgjengelig var C-47 og Bristol som ikke kunne frakte en hel M-24 omgangen, så de demonterte dem i 180 deler, fraktet dem til Dien Bien og satte dem sammen igjen. De ble der brukt som mobilt artilleri og avfyrte ca 15.000 runder under kampene. Dette påførte rekylsystemet store slitasjer, men det var i bruk helt til Dien Bien Phu ble overmannet i mai 1954.

-Etiopia ble utstyrt av USA med M-24 før de ble utstyrt av Sovjet.

-Sør Vietnam ble utstyrt med eks franske M-24 etter deres tilbaketrekning i 1955, og ble siden brukt mot Nord Vietnam.

-Pakistan brukte M-24 både i 1965 og 1971 i krig mot India. Men M-24 var dårlig motstander for indiske T-55 fra Sovjet.

M-24 i Norge

De første M-24 Chaffee, 9 stk, kom til Norge i 1946 med en amerikansk avdeling. De hadde også med seg Dodge og GMC'er som støttetransport.

M24 chaffee HV 1977M24 Chaffee i bruk av HV ca. 1977I 1946 ble disse 9 stk M-24 levert til Trandum for bruk i Forsvaret. Fra 1946 og til begynnelsen av 1950 tallet ble det totalt levert 125 stk M-24 til Norge i forbindelse med A-pakt materiell og medlemskap i NATO.

På slutten av 1960 tallet begynte M-24 Chaffee å vise sin alderdom, og isteden for å kjøpe inn en ny type stridsvogn, ble det bestemt å prøve å oppgradere M-24 for en lengre livslengde. Thune-Eureka A/S fikk i oppdrag å komme med ett forslag til oppgradering med en prototype. Denne prototypen skulle inneholde ny motor, girkasse, kanon og en del andre eksterne og interne oppgraderinger.

Forsvaret begynte utprøvingen av prototypen i januar 1973 og etter mange harde utfordrende tester ble prototypen godkjent. Thune-Eureka A/S fikk deretter kontrakten for å modernisere totalt 72 stk M-24 til NM-1I6 som den ble kalt. Leveringen av NM-1I6 skjedde mellom 1975-1977 for oppsetting av 6 panservern eskadroner.

Noen av de resterende M-24 ble ombygd til Bergningsvogn NM-l30, 4 stk ble overført til HV, og noen ble utrangert. En M-24 skal vist ha blitt utstyrt med en bilmotor for testing og ble etter utprøving overført Sjøforsvaret for bruk som stasjonær kanon ved et fort!

NM-1I6 ble utfaset fra Forsvaret i 1994 på grunn av CFE-avtalene som er blitt inngått.

Beskrivelse av NM-116

-Mål og vekt: Stridsvekt 18.300 kg. Nettovekt m/fulle tanker 17.100 kg. lengde (kanon kl 12) 594cm. lengde (kanon kl 6) 532cm. Bredde 282cm. Høyde (topp av mitrstativ) 260cm. Høyde til tårnving 150cm. Bakkeklaring 45cm. Marktrykk 0,74 kg/cm2 74 KPa.

-Yteevne: Maks hastighet (turtallsbegrenset 47 km/t. Aksjonsradius (vei) 300 km. Spennevne, grop 240cm. Klatreevne, vertikalhinder 90cm. Klatreevne barmark 27°. Sidehellingsevne 15'.

-Motor: Detroit Diesel 6V53T 5063-5397. To­ takts veskeavkjølt turbolader. Slagvolum 5,2 I. Effekt 191,2 kW (260 hk) ved 2.800 omdr/min. Dreiemoment 735 Nm (75 kpm) ved 2.000 omdr/min. Vekt 600 kg.

-Drivstoff: 2 stk tanker på 208 I

-Kjølesystem: Behr-Thune Eureka AlS. 2 stk radiatorer og 2 stk hydraulisk drevet sugevifter.

-Girkasse: Allison MT 650/653. 5 gear forover, 1 gear bakover. Helautomatisk med drei momentomformer.

-Vendegirkasse: Norgear A/S.

-Belteverk: Uavhengige torsjonsstaver. 5 stk løpehjul pr side. 3 stk støtteruller pr side. Mekanisk beltestramming. Beltetype; 75 stk T 85 EI (US org) pr side eller 73 stk Diehl pr side. 2 stk Hågtund støtdempere pr side.

-Bevæpning: Fransk lavtryks D/925 90mm kanon. 12,7 mm Browning ANM3 koaks. 12,7 mm Browning M2 som luftvernmitraljøse. Røykleggingsanlegg med 8 stk elektrisk avfyrte utskytningsrør av kaliber 76mm.

-Ammunisjon: 41 stk 90mm granater. Typer av 90mm granater; Hulladningsgranat M62, Sprenggranat Mfl, Øvingsgranat MF1, røykgranat MF1. 12,7 mm patroner 1.500 stk. Røykgranater DM2HC 16 stk.

-laser avstandsmåler NM128 (Simrad LV3).

-Instrumenter: Asimutindikator . M21 l stk. Periskop M4Al 2 stk. Teleskop M38A2 2 stk. Teleskop M71LF 1 stk. Kjøreperiskop passivt NM136 l stk.

-Radiotelefonsystem: Radiosett AN/VRC44 (tropp­ sjef) sender-mottaker RT-246NRC lstk. Radiosett AN/VRC64 (øvrige vogner) mottaker R- 442NRC l stk. Interkomsystem ANNIC-l (V) audioforsterker AM-1780NRC l stk, kontroll bok­ ser C-2298NRC, C-2297NRC, C-2296NRC l stk av hver + pluss koblingsboks i tårn. Kontrollboks, frekvensvelger C-2742NRC l stk

Farge og kamuflasje

Panserjager NM116 ca. 1975Panserjager NM116 ca. 1975Tidlige NM116 var grønne, mest sannsynlig den fargen som vognene ble levert i, Olive Drab, se bilde av NM116 fra 1975 under.

Når splinter kamuflasje ble innført vet jeg ikke, men her er utdrag fra «Kamuflasjereglemenet for Forsvaret, hefte 3» UD 9-17-3 fra 1984;

 

MØNSTERMALING

–Mørke (Svarte eller mørkegrønne) felt i hjørner og mot kanter samt ned mot hjul eller belteverk.

–Mest lysegrønt og brunt i horisontalplanet (på tal o.l).

–Mest mørkegrønt og svart på sider, front og hekk.

–Alle linjer skal vær rette, brutte og de skal ikke være parallelle med kjøretøyets (gjenstandens) kanter eller omriss.

De enkelte fargefeltene må fortsette rundt hjørner og kanter.

–Universalmønsteret kan benyttes som mønster, ev tilpasses kasseformede gjenstander.

Normal fargefordeling:

Mørkegrønt:  Ca 30%

Lysegrønt:     Ca 30%

Sort:    Ca 30%

Brun:  Ca 10%

 Fargene nevnt i dette reglementet er (tilnærmet Humbrol farge):
OGF 70:    Mørkegrønt (Olive drab) (Humbrol 116)

LGF 70:     Lysegrønt (Humbrol 117)

BF 70:        Brun (Humbrol 29)

Sort:          Sort feltfarge (Humbrol 33)

 Som nevnt over, regner jeg med at mørkegrønn farge er den samme som vognene ble levert i når de ble levert, US Olive Drab.

Den lyse grønne fargen har på de fleste NM116 jeg har sett, liten kontrast i forhold til den mørke grønne farge.

Men på nyere materialer, er det større kontrast mellom disse fargene, så alderen på lys farge kan ha noe å si.

Brun farge varier også mye fra kjøretøytype til type, og hvor lenge de har vært i tjeneste, men NATO Brown kan være et utgangspunkt.

Svart er svart, NATO black er for grå, så en ren svart farge passer bra her.

 

Du kan laste ned en PDF-fil med univeralsmønster ved å klikke her. Denne filer er i vektorformat, så den kan skaleres og tilpasses uten tap av kvalitet.

NM130 kamoNM130 kamuflasje

 

 

 

 

 

Bilder

I galleriet finner du også bilder av NM116, NM130 og M24 Chaffee.

Alle bilder i stort format, 1500 piksler, nesten alle bilder er skannet fra negativ med en oppløsning på 3.200 dpi med en fargedybde på 48 bit.

Du kan se nesten 200 bilder ved å klikke her.

ModellNorge har også tidligere publisert teknisk håndbok for NM116 som du kan se ved å klikke her.